tisdag 23 oktober 2007

Duktig?

Efter dagens föreläsning (nervsystemets anatomi stod på schemat den här morgonen) satt jag kvar i skolan tillsammans med några kursare för att plugga. Vi hade ett ganska bra upplägg, 45 minuters plugg följt av 10 minuters paus och så vidare. I alla fall var det ett bra upplägg i teorin, ibland blev det lite mer rast än 10 minuter...

Under en av våra pauser diskuterade vi ordet duktig och kom fram till att det egentligen är, eller har blivit, ett lite negativt laddat epitet. På något sätt är det berömmande men samtidigt lite nedlåtande. Och om man inte når upp till "duktig-gränsen", vad är man då? Jag har själv haft mina slängar av "duktig flicka-syndromet", så ordet får mig nästan att rysa ibland, men trots det använder jag det ganska flitigt.

Finns det några bra alternativ egentligen?

3 kommentarer:

sara sa...

kjampe go!!!! det uttrycker allt nodvandigt har i livet. typ...

Kerstin sa...

Håller med - duktig klingar inte alls bra i mina öron...

fröken L sa...

sara: Det låter väldigt mycket mer positivt om inte annat!

kerstin: Nej, jag ska försöka bannlysa det ur min vokabulär...