tisdag 4 november 2008

Prestationsprinsessa?

För några veckor sedan läste jag en artikel om kvinnor som stressar sig sjuka.

Kvinnliga läkare är tydligen överrepresenterade, vilket tyvärr känns föga överraskande. Jag tror att det fortfarande ställs väldigt annorlunda krav på kvinnliga läkare jämfört med manliga, både av patienterna, deras kollegor och inte minsta av dem själva. Förutom att vara kompetent och professionell förväntas det nog att en kvinnlig läkare ska vara omvårdande, mjuk och inkännande i sitt sätt. En manlig läkare som saknar de sistnämnda egenskaperna är betydligt mindre iögonfallande, vilket jag märkt när jag jobbar som undersköterska.

Uppenbarligen ligger även jag i riskzonen...
Det framgår inte minst så här i tentatider, och för att mota kollapsen i grind tänker jag börja med att inse att jag inte kommer att orka läsa mer inför tentan i kväll.
Det kommer att bli en omtenta om fyra veckor, och det är inte hela världen.

2 kommentarer:

sarapirat sa...

today is the day!
go, prinsessan, go!

fröken L sa...

Puss!